Finkultur?

För ett tag sedan pratades det i "Lantz i P3" om konst. Man pratade bl.a. om hierarkier i konsten, hur utställningar som är kommersiella framgångar ses ner på av kultureliten och av kritikerna.
Det får mig att tänka på en TV-intervju jag såg med Horace Engdahl, där han pratade om litteratur, berättade om böcker han personligen tycker om o.s.v. Och inte bara en gång under intervjun dök begreppet "svår litteratur" upp.
Lite sådär "ja det här är ju inte en bok som vem som helst tar sig genom".

Och så går tankekedjan vidare till Nobelfesten, och det kulturella inslaget där. Jag brukar slötitta på Nobelfesten ibland, och för mig känns det som att det kulturella inslaget alltid är dans, så jag blev rätt förvånad när programledaren pratade men snubben "in charge", konstnärligt ansvarig på Dansens Hus i Stockholm, och han uttryckte hur roligt det var att äntligen få visa upp olika sidor av dansen (?!?).

Hur som helst. Jag fattar inte dans. Punkt slut.
Det är väldigt väldigt sällan som dans säger mig något. Särskilt när det gäller modern dans, eller vad man ska kalla det. Finkulturell dans, sån där som inte handlar om rörelser i takt med musik som man förstår, utan som mer kan vara som pantomimteater eller nåt annat knasigt.

Så var det på Nobelfesten i år. Ändå satt jag kvar och tittade. En nästan helrakad kvinna i röd klänning som gjorde rörelser som kändes lite indiska... en kvinna och en man som dansade något som såg ut mer som seg teater...
Jag tänkte att om jag fortsätter titta så kanske det klickar till slut, kanske jag förstår det hela, men nääää. Inte förrän det virvlade in några underliga dansare i 1700-talskläder. Plötsligt kände jag att det kanske finns hopp, kanske kan jag förstå det hela trots att de har väldigt underliga kläder ;-)

Det visade sig efteråt att det var Bounce Streetdance Company. Typ sinnebilden av att röra sig i takt till musik man förstår *S* Jag insåg snabbt att jag nog aldrig kommer fatta finkulturell dans, hur mycket jag än försöker. Men Bounce är bra! ;-)


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Åk till Luleå i vår och se BOUNCE!!!!!!!!!
Ha en god jul med alla barna.
P.s. jag tycker att det är jättekul att läsa din blogg!