Eller nä...

Bara liiiite mer politik... Jag måste visa detta som jag hittade hos Cecilia: Schyman hade svart städhjälp.
Det är visserligen ett scoop från 1998, men ändå rätt kul *S*

Schyman anlitade ungdomar i bekantskapskretsen som städhjälp, och betalade någon hundring per gång. Totalt kom hon upp i summor som gjorde att hon borde ha lämnat kontrolluppgift, men det missade hon att göra. So far so good, nu har ju t.o.m Skatteverket funderingar på att ändra lagen eftersom så många (särskilt ministrar?) verkar ha dålig koll på skattereglerna, men det som är riktigt roligt i det hela är hennes något snurriga flumvänsterhögerförklaring:

– De har fått betalt. Precis som mina barn fått betalt när de städat hemma, har de andras barn fått en slant när de städat borta hos andra...

...jag tror att det här är en del av den informella ekonomin som jag tror att vi är många som har. Dels att man betalar sina barn lite extra och att man sedan byter kompisar emellan, tror jag är naturligt.



Jamen dåså. Där har vi ju lösningen... så länge man känner eller är bekant med den som ska utföra tjänsten, då är det att betrakta som naturligt "byte" och då är det inte intressant med skatteregler. Det hade varit något för de nuvarande och just avgångna ministrarna att fundera över när de försökte förklara sig ;-)


Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Lilla Jag sa...

Eller varför inte dåvarande justitieministers förklaring då han ertappades med att ha betalat för svart städhjälp; "Jag har inte levt mitt liv med inriktning på att bli minister"... Nääää...men han arbetade ju som advokat ett tag..?!