Think I died and went to the USA...

Köpte ICA's chilinötter häromdagen. De var helt okej.
Vände på påsen för att läsa lite på baksidan, och jag misstänker att det var i det ögonblicket jag drabbades av en stroke eller ett blixtnedslag (alternativt Guds vrede) och dog. För att sedan återfödas i USA eller nåt... kolla innehållsförteckningen och helgarderingen på slutet:

Jordnötter 58%, överdrag (majs- potatis- och vetestärkelse, rismjöl, salt, socker, solrosloja (ja det står faktiskt "loja")), vatten, kryddmix.....

Äh, vem ids läsa hela innehållsförteckningen? Vi hoppar till den intressanta biten istället

... druvsocker, mjölkprotein, palmolja. Kan innehålla spår av nötter.


Va? Kan chilinötter innehålla spår av nötter? Vem kunde gissa det? ;-)


Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

bengt sa...

Jordnöten är lite lustigt nog ingen nöt, den tillhör ärtväxterna. En nötallergiker behöver inte vara jordnötsallergiker.

Anonym sa...

Det stod det på Ica's egna salta jordnötter och även på ett annat märke som jag köpte =) jag blev också lite fundersam när jag läste det =)

Anonym sa...

bengt: Jo, jag vet. Jordnöten är väl en baljväxt. Men ändå liksom... *S*

Sophie sa...

Värre är det med palmoljan... Strongt av dem att skriva ut det. Annars hyschar man om att man använder det eftersom att palmträdet odlas i Malaysia och 80% av regnskogen där är skövlad. Hemmet för den bengaliska tigern, orangutangen, ursprungsbefolkning m.m. Snart är de alla utrotade pga hemlöshet. Vem kan överleva i ett plantage?