Yeeeey Folktandvården!!!

Tisdag eftermiddag.... telefonen ringer i listoplistos hus. Maken svarar. Det är Folktandvården som söker listoplisto.
- Hon är på jobbet, svarar maken. Hon kommer hem vid halv fem-tiden.
- Jamen då ringer jag på hennes mobil, säger Folktandvårdsmänniskan

En halvtimme senare... telefonen ringer igen (återigen i listoplistos hem). Maken svarar, det är Folktandvården som söker listoplisto.
- Nej, hon är fortfarande på jobbet, svarar maken
- Oj, just det, jag har ju redan ringt till listoplisto!

När listoplisto kommer hem från jobbet får hon veta detta... kollar sin mobil efter missade samtal, men ingen har ringt.
(Kuriosa: listoplisto står i kö för att få en tandläkartid. Kötiden har varit närmare två ÅR)

Onsdag
listoplisto försöker övervinna sin tandläkarrädsla genom att SJÄLV ringa Folktandvården. Uppenbarligen är det något som inte funkar särskilt bra i administrationen, så lite hjälp på traven skadar väl inte....
Ring..... ring...... ring..... 2 minuter senare är det fortfarande ingen som svarat.
Jag ringde kanske fel nummer, tänker listoplisto och försöker igen. Riiiiiiing.... riiiiiiiiiiiiing....
Fortfarande inget svar. Okej, numret är rätt, men de kanske har särskilda telefontider, tänker listoplisto. Så måste det vara! Blädder blädder, scroll scroll... Hmm, de ska ha öppet för tidsbokning ända till klockan 16, och klockan är bara 14.50, tänker listoplisto för sig själv medan hon slår numret igen... och igen... och igen... men ingen svarar.

15.30 ger hon upp och tänker onda tankar om Folktandvården, men tänker också att det säkert blir bättre i morgon. Kanske är det bara så att Folktandvården ligger i en annan tidszon? Det skulle ju förklara saken!

Torsdag
Rustad med ytterligare en gnutta mod bestämmer sig listoplisto för att göra ett nytt försök att nå Folktandvården. Mobiltelefonen är kollad, fortfarande ingen som har ringt. Klockan är 10.22.
Riiiing.... riiiing.... "Välkommen till Folktandvården" OOOOH, framsteg!!! En telefonsvarare!!! Mänsklig kontakt. Nästan i alla fall! "Vi har kafferast mellan 9.45 och 10.05. På måndagar har vi möte till klockan 10.10. Välkommen åter".

listoplisto tittar på klockan igen. 10.23. Hon tänker att teorin om tidszonen kanske stämmer, alternativt att ett kroniskt stadium av sinnessjukdom har inträtt. För visst är 10.23 mer än 10.05? Oftast i alla fall?
Men just det... det är ju torsdag, och på torsdagar kanske universums tidslagar upphävs? Eller nej, det är nog i Star Trek sånt händer... listoplisto tänker att hon kanske trots allt har blivit vansinnig. Kanske ligger hon i ett sånt där ägg som människorna i Matrix, de som tror att de har ett liv trots att de egentligen bara är batterier.
listoplisto tänker återigen några onda tankar om Folktandvården, sedan kommer hon på att det kanske är ganska bra att vara ett batteri, för det innebär ju i så fall att tvätthögen i källaren egentligen inte finns... och att all städning är helt i onödan eftersom huset egentligen inte heller finns. Och allra bäst av allt... Folktandvården finns inte, så det finns inget att vara rädd för.

Och genast känns allt lite bättre.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag skrattade så tårarna rann när jag läste om dig och folktandvården.tack för att du förlängde mitt liv och nu börjar jag inse vilka fördelar det finns med att bo en bit längre söderut.

Lilla Jag sa...

Ja, nog är det science fiction över Folktandvården alltid. När vi flyttade till Vallentuna så blev vi alla kallade - två gånger på en månad.

Nog för att det kan vara bra att gå regelbundet, men jag tyckte det var en aningens överdrivet.

Anonym sa...

Det var därför jag valde TIC istället. A. T-S är grym när det gäller oss som tycker att tandläkare är läskiga!

Carola sa...

Håller med pippi. TIC är överlägset bäst när det gäller tandläkarskräck. Från att inte ens våga gå dit med sonen så törs jag ju faktiskt nuförtiden ta dit mej själv utan att vara drogad.

Anonym sa...

I morgon faller domen... då får vi se om jag stannar på Folkis eller om TIC får en ny kund *S*

Lollias sa...

Jag har ingen aning om vad TIC är, men jag skrattade högt ändå. Du är underbar! KRAAAAAM!