Hurra

Aftonbladet skriver om bloggar som bryter mot lagen och hur Konsumentverket nu har påbörjat en utredning om bloggar som bryter mot marknadsföringslagen.

Surfar man runt i modebloggvärlden tar det inte många sekunder att inse att många av modebloggarna är väldigt unga tjejer, och att målgruppen självklart också är unga tjejer. Jag tror många unga tjejer (säkert killar också, men främst tjejer) kan få en lite skev bild av världen när de i flera bloggar läser om coola och svindyra kläder som andra unga tjejer (och killar) har som favvisar och när det framstår som något slags normalläge att ha jeans som kostar flera tusen spänn, skor av exklusiva märken och smink från de dyraste märken. Särskilt när det inte framgår att dessa kläder och prylar i många fall är presenter från företag i utbyte mot reklam i bloggen... uttalat eller outtalat, effekten blir densamma.

Jag undrar hur Konsumentverkets utredning kommer att påverka modebloggande framöver, men jag tror Hedgehog har rätt när hon säger

I slutändan tror jag att de som finns kvar är dom som bloggar för att de älskar att skriva, inte dom som vill tjäna pengar på det.

Den som lever får se...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Navona sa...

Ja fast lite besvikne blir jag faktiskt, hela våran affärsidé går ju i stöpet med detta ;-)