Evolutionen har sin gång

Pollenallergi suger, det är riktigt irriterande och jobbigt. Här i Kiruna är dock pollensäsongen liiiiite kortare än i resten av landet eftersom de enda träd som finns här (björkarna) slår ut i början av juni.

MEN... naturen är inte dum, och människan ska plågas. Det står skrivet i urtidsmanualen som nån skrev när jorden skapades. Så hur plågar man norrlänningar i vårtid om man inte kan attackera dem med pollen?
Tadaaaaa, man gör dem allergiska mot snösmältning! På sant.
Jag klöser snart ut ögonen... och varje gång jag blinkar blir det som en dimmig hinna över ögat. Alltså... jag gillar inte snö, jag gillar inte när snön smälter, när den har smält färdigt kommer det pollen som jag inte tål, sedan kommer myggen, och när de försvinner så blir det vinter igen.

Varför bor jag här? Jälp!
Just nu hittar jag bara ett enda starkt argument: Vi har i alla fall inga fästingar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Navona sa...

Loratadin, Loratadin, Loratadin. Det lever jag av hela våren och sommaren.

Anonym sa...

Mamma min påpekade att fästingarna har fått fäste (ha ha) i Pajala nu, så bäst det är kommer de till Kiruna också. Annars håller jag med navona: Loratadin rockar! Fast om det hjälper mot snösmältning vete fåglarna...

Lollias sa...

Snömögelallergi kallas det. Inte allergi mot snösmältning. Sådeså!

listoplisto sa...

Och snömögel dyker upp när snön smälter. Sådeså! ;-)