Auuum... auuum

Förra lördagen gick jag på ett yogapass. Det var sjukt kul och jag kommer nog testa det igen. Så småningom. När jag får tummen ur. Tror jag. Eller hoppas.

I alla fall så kom jag på att det nog inte är någon panik att gå en kurs eller så, för jag har ju en yogabok. Den är rätt många år gammal och inköpt under någon av alla "jag ska börja träna undrar vad jag ska testa nu?"-perioder, men har mest bara legat i bokhyllan. Inte ens mest faktiskt utan enbart legat i bokhyllan.

Tills igår dårå.
Kan ni tänka er något skönare än att sjunka ner i ett hett bad med LUSH-väldoft i, kolla in balla yogapositioner i boken och kanske göra ett hemmayogaprogram utifrån det?
Kolla, det står att man ska gå till sidan 65 för att komma till grundprogrammet som är bra om man är helt ny på yoga. Greeeeat, det är ju säkert såna där basic-grejer som man i alla fall nästan fixar, tänkte jag... men insåg snart att "helt ny på yoga" kan betyda rätt mycket olika saker.

I min värld betyder "helt ny på yoga" att positioner som Triangeln är rätt krävande och inte alldeles plättlätt att fixa. I min boks värld innebär grundprogrammet för nybörjare att man ska göra huvudstående.

I think not. Inte ens när grisar flyger eller helvetet fryser kommer jag kunna göra huvudstående. Men Triangeln klarar jag nog riktigt snyggt snart :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har en riktigt snygg blogg!

Anonym sa...

verkligen asläcker bloggdesign!

listoplisto sa...

junitjej och tove: Tack så jättemycket!! :-)

Lisette sa...

Listo, nu är det ju så att man gör alla övningar efter egen förmåga. Huvudstående är något jag har problem med, och du vet ju att jag kört yoga ett tag. Om jag inte kört yoga på ett tag upplever jag att jag inte har balansen att komma up i huvudstående. En bra yogabok visar alternativ på övningarna så att man kan träna sig till svårare och svårare varianter. Det bästa är dock att gå kurs så att man inte gör illa sig.
Kör hårt tjejen!!

(jag kanske skulle plocka fram några yogaövningar till min stela kropp oxå...)

listoplisto sa...

pyret: jag veeeet ju att det är så. Men nog är det en smula overkill att ens ha med huvudstående i ett nybörjarprogram?

Jag funderar på att börja hos Lise B, men jag tror inte hon kör igång nya kurser förrän till hösten...

Ika sa...

När jag började yoga för ett och ett halvt år bara skrattade jag åt tanken på att någonsin klara av huvudstående, och gjorde de förberedande övningarna bara för att de hörde till.
Och plötsligt är man där, med kroppen vänd upp och ner och benen sträckta uppåt.

jag tror att det är lite så med alla "omöjliga" yogaställningar. Alla är uppnåeliga, men inte i morgon, och knappast på nybörjarnivå.