Och jävla fan


Boktips: Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik. En sån där perfekt "Oooh! Lägg av? Vad faaaaan! Jag ska aldrig mer..."-bok som gör att man (åtminstone för några dagar) får inspiration att faktiskt fundera över vad man stoppar in i pajhålet nedanför näsan.

Det mesta är nog egentligen inga revolutionerande nyheter eller chockerande avslöjanden för de av oss som redan för länge sedan listat ut att det är något skumt med t.ex. fikabröd som håller sig mjukt och "färskt" i flera månader. Men visst fasiken blir man lite lätt irriterad av att läsa om Red Arrow och deras olika varianter av röksmak som tillsätts i (de flesta?) av våra vanliga "rökta" livsmedel. Eller hur vanlig vaniljglass (ofta även de "finare" sorterna inte alls innehåller vanilj utan vanillin som är framställt ur rötved. Eller hur nödvändigt det verkar vara med olika smakförstärkare i så många av våra vanliga livsmedel.

Intressant och lättsmält läsning. Klart läsvärt!


2 kommentarer:

Corundum sa...

Jag bläddrade lite i den där boken, och det var verkligen inget som förvånade mig alls... Jag är helt medveten om att jag äter massor med syntetiska tillsatser - och jag bryr mig inte. Så länge jag inte blir direkt sjuk av det och det gör min mat godare så är jag helt tillfreds.

Känner att det till viss del kan relateras till inlägget jag skrev om hållbarhet på varor, se http://ordensmakt.blogspot.com/2008/11/lttskrmda-idioter.html

Ha det fint, och en god fortsättning på det nya året!

/Corundum
ordensmakt.blogspot.com
(äntligen uppdaterad)

Anonym sa...

Och vips kändes det som om Willy Wonka inte var en figur man läste om. Minns speciellt beskrivningen om tuggummit... okejrå: toyet som smakade tomatsoppa, biff och blåbärspaj...