Måndag morgon i det nya Sverige

18 september... första dagen efter Alliansens valseger.
Jag sitter med en kopp te och försöker samla tankarna efter valnatten.
Vi vaknade upp i ett nytt Sverige idag och även om jag som många andra kände att det var dags för någon form av förnyelse (jag gjorde t.ex. slut med Göran Persson och röstade på mp i riksdagsvalet) så är det med sorg i hjärtat och en obehaglig oro i bröstet som jag börjar den här veckan.

Jag hoppas att min oro är obefogad, men hur jag än vrider och vänder på tankarna så återkommer jag till tanken att många människor kommer få det svårt framöver. Många människor.
4 år går visserligen fort, och vem vet? Alliansen kanske är helt rätt, jag kanske har helt fel. De kanske gör en massa bra saker under den här mandatperioden. Men om de inte gör det?
4 år går nog inte lika fort för den som är långtidssjukskriven och får sänkt ersättning, eller den som är arbetslös och faktiskt inte får ett jobb bara för att a-kasseersättningen sänks. Jag kanske är tråkig, men jag tror inte på magi...

Jag hade en gång en chef som vägrade att införa friskvårdstimme på arbetsplatsen. Hans motivering till beslutet var att folk ändå bara skulle använda den timmen till att sluta tidigare eller gå på stan och shoppa.
Utgångspunkten var på något vis att alla, eller åtminstone de flesta, är fuskare som inte vill göra rätt för sig. Och precis så uppfattar jag Alliansens snack om hur sänkt a-kassa skulle få de arbetslösa (slöfockarna?) att söka jobb. För det gör de tydligen inte nu...

Vad de missar, precis som min chef gjorde, är att människor som mår bra också gör ett bra jobb.
En friskvårdstimme, oavsett hur den utnyttjas, är en signal från arbetsgivaren som säger att h*n litar på att de vuxna är vuxna och använder förmånen till något bra. Det ger dem en ökad motivation att jobba bra, eftersom de känner att de får något tillbaka.
Att leva på a-kassa är, för de allra flesta, faktiskt inget semesterlyxliv. De flesta vill gärna ha ett jobb om det bara fanns något att få, men de vill också kunna betala sina räkningar och slippa leva i ekonomisk oro hela tiden. Och som sagt, en människa som mår bra och inte behöver leva i oro, gör ett bättre jobb oavsett om det handlar om förvärvsarbete eller jobbet det innebär att söka jobb.


Nåväl, det finns saker att vara tacksam för även idag:


  • Sverigedemokraterna tog inte plats i riksdagen.

  • Gudrun Schyman slipper bli Sveriges största syndabock eftersom FI inte fällde regeringen.

  • Folkpartiet och Kristdemokraterna tappade mark.

  • Miljöpartiet gjorde en grymt bra och offensiv valrörelse och ett mycket bra val.

  • Socialdemokraterna får föryngra sig och kan ladda om för en stark oppositionstid. Om Margot Wallström tar över efter GP så kanske jag "hittar hem" igen.

  • Vi slapp se en dokusåpa med Linda Rosing och Unika Partiet. ;-)



Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Sophie sa...

Jag känner som du gör =( Visst kan jag kortsiktigt tänka att det vinner jag på. Men "tyvärr" kan jag inte vara så egoistisk att jag bara tänker på mig själv. Jag tänker på alla som inte har råd att betala sina räkningar och dessutom ha råd med en kopp kaffe på stan. Jag tänker på att bensinskatten inte ska höjas och att milersättningen höjs = är det miljötänkade att man tjänar på att ta bilen????? Jag tänker också på LKAB som inte kommer att säljas ut DENNA mandatperion. Men nästa då?? (Om de får fortsätta) *ugg*