Nu blir jag lite utrikespolitisk...

... men jag måste tipsa om den här artikeln ur ETC:
Snart kan aborter vara totalförbjudna i Polen

Ur artikeln:

"Konservativa krafter vill skriva om landets
konstitution så att kvinnan helt förlorar rätten till abort.
Enligt ett nytt
förslag ska det inte ens tas hänsyn till om hon har blivit våldtagen eller
riskerar att dö på grund av graviditeten."



När jag läser sådant är jag innerligt glad att jag bor i Sverige och inte i Polen eller något av de andra länder som resonerar på liknande sätt.
För även om vår fria aborträtt kan diskuteras ur många perspektiv så är den ändå fri och ger varje kvinna rätten att bestämma över sin egen kropp.
Det är otroligt sorgligt att den tanken inte är en självklarhet...


Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Sofia sa...

Samtidigt som man blir innerligt glad för sin egen skull, upprör det ju en samtidigt. Sjukt att människor ens har tanken på att förbjuda en så självklar sak. Och 2006 dessutom.

Anonym sa...

Vi bör komma ihåg att landvinningar som t.ex. fri abort inte är självklara. För vääääldigt länge sedan, när jag var tonåring, hade vi inte fri abort i Sverige. Då var det vanligt att svenska kvinnor åkte till Polen för att göra abort. Där hade man nämligen fri abort på den tiden. Tiderna förändras, ta inget som för alltid givet.