Nä, nu går det inte att vara tyst längre...

  • Maria Borelius: Anlitat svart arbetskraft, "glömde" anmäla TV-innehav
  • Cecilia Stegö Chiló : Anlitat svart arbetskraft, råkat "glömma" betala TV-licens i 16 år
  • Carl Bildt försvarar sina båda statsrådskolleger som använt svart arbetskraft. Det är skattesystemets fel att de har agerat som de gjort, anser han.
  • Tobias Billström: Valde att inte betala TV-licens p.g.a dålig kvalitet på SVT's program
  • Anders Borg: "Vi tror att vi betalat den arbetskraft vi anlitat vitt. Det är svårt att vara helt säker vid exempelvis den omfattande ombyggnationen av vårt hus"

Stegö Chilós uttalande om att hon "har begått förseelser som inte är acceptabla, men som jag på alla sätt försökt att rätta till. Den ambitionen har nu stoppats av Radiotjänst i Kiruna AB och Svenska Transportarbetarförbundets polisanmälningar”, är som en spottloska rätt i ansiktet på alla de som faktiskt på allvar RÅKAT göra ett misstag t.ex. när det gäller t.ex. Försäkringskassan eller a-kassan men som fått dyra efterräkningar i form av sänkt ersättning och kanske även polisanmälan på sig.

Men jo för sjutton... klart det är synd om Stegö Chiló, för hon ville ju faktiskt göra rätt för sig. Hon hann bara inte under de sexton åren, vilket man väl kanske får ha förståelse för. Hon har säkert haft jättemycket att göra på jobbet, och huvudsaken är ju att man säger att man vill göra rätt för sig när man väl åker dit.

Tobias Billströms motiv till att inte betala TV-licensen är minst lika skrämmande:
"Jag tyckte inte att SVT levererade bra produktioner och gillade inte licenskonstruktionen. Men efter ett tag övergick det i slentrian för jag har ju börjat titta på tv och lärt mig uppskatta SVT, säger han till DN".
Ah, så det är okej att skita i lagar om man inte tycker om deras konstruktion. Bra att veta.
Och jäääättebra att han har lärt sig uppskatta SVT. Verkligen jättebra. Heja Tobias, good for you!

Och så finansministern då... historien med barnvakten som KANSKE varit svart arbetskraft är ju kul för kvällstidningarna, de ska såklart också ha något att sysselsätta sig med. Jag hoppas bara att folk inser att det som är en "grej" är finansministerns oförmåga att veta hur han har betalat de hantverkare han har anlitat.
För jösses, om det är så svårt för vår finansminister (som ju ska ha koll på kronorna) att veta skillnad mellan svart och vit betalning, då känns det som att vi ligger risigt till... och hur sjutton ska alla "vanliga" människor kunna veta skillnaden?

Men medan Anders Borg försöker minnas hur han själv har gjort så kan han ju sysselsätta sig med att förklara för skattebetalarna det logiska och rimliga i att två avgående ministrar som jobbat i hela 8 resp. 10 dagar kan tänkas få en miljon kronor var i avgångsvederlag... samtidigt som avgiften till a-kassan ska höjas och de arbetslösa har lägre ersättning att se fram emot.

Shoot Anders, jag väntar...



Andra bloggar om: , , , , , , ,


6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med dig!!! Man ska inte var tyst!!!

Sophie sa...

Borrelius skyller på "drevet". Stegö Chiló skylle på Radiotjänst (m.m) Själv verkar de vara fria från skuld. F*n jag skulle iaf skämmas och erkänna och inte skylla på någon annan. Pinsamt.

Anonym sa...

Tänkte man skulle fuskladda ner några filmer. För det kan väl ändå inte vara annat än pruducenternas fel om jag gör det. Jag menar om de inte hade gjort filmerna så hade jag ju inte kunnat stjäla dem och då kan väl inte jag göras skyldig...

Dessutom så tycker jag ju att musik och film är för dyrt ...

Så egentligen måste det vara de jäkla artisternas fel. Om de höll sig hemma och inte producerade en massa hör- och sevärda produktioner så skulle vi andra slippa bli brottsligar.

Lilla Jag sa...

*skratt* Mitt i prick Mikael!! SÅ ska även jag resonera i fortsättningen...

Li; jag håller helt och hållet med dig! Det är sånt här som skapar politikerförakt. Jag hyser ingen tilltro till nån politisk färg längre...Det verkar som man lämnar sunt förnuft vid dörren till regeringskansliet så fort man äntrar maktens boning...suck.

Anonym sa...

Det är så läskigt att man dånar!

Anonym sa...

Tidigare MUF-ordförande Ardavan Khoshnood i Malmö avslöjar integrationsminister Tobias Billström på följande blogg:

http://ardi.rastakhiz.org/blog/?p=144

Ett tips, ring Billström och låt Billström själv bekräfta uppgifterna på Khoshnoods blogg!

På följande länk kan hela historien läsas om hur Billström domderat över MUF Malmö:

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=285

Ett tips till om Billström där Billström tisdag 17/10 kritiseras av Liberala Ungdomsförbundet:

http://www.luf.se/index.php?show=305_SWE&article=669&page_anchor=http://www.luf.se/p305/p305_swe.php?article=669