FÖR HELVETE!

Emma blir mobbad i skolan... hon har panikhosta, får hotbrev i brevlådan, blir kallad "jävla äckel" och får inga vänner för hennes mobbare hotar eventuella vänner med samma behandling om de umgås med Emma. Så vad säger skolan?

"I dagsläget tycker vi att vi har gjort vad som krävs"
"I dagsläget förekommer ingen mobbning. Den har vi kommit tillrätta med"

Bra jobbat skolan. Skitbra! Glöm bara inte att berätta det för Emma också... att hon inte är mobbad alltså, så mår hon säkert mycket bättre genast. Himlen blir förmodligen alldeles ljusblå och fjärilarna börjar nog kvittra av lycka för att ni konstaterar att hon faktiskt inte ÄR mobbad.
Bra jobbat! Effektivt, resolut... så borde aaaaaallla skolor göra, då skulle ju all mobbing försvinna på typ en kvart.


Daniel är på flykt... han vågar inte gå till skolan.
Han har "fått sitt huvud dunkat i ett skåp, skjutits i ansiktet med luftpistol, blivit slagen i magen, jagats på moped och till slut misshandlats av en lynchmobb", men skolan kan inte se något samband mellan incidenterna, och drar därför slutsatsen att Daniel inte är mobbad.

Skolans handlingsplan mot mobbing säger: "Ingen elev ska behöva känna sig rädd på sin väg till eller från skolan, i skolan eller på skolgården".
Det är deras definition av mobbing.
Men Daniel bedöms inte vara mobbad, med motiveringen:
"Upplevelsen av att känna sig utanför och illagjord har funnits. Men det har inte definierats som mobbning"


Jag var själv mobbad under större delen av min skoltid, periodvis hela vägen från lågstadiet och upp genom gymnasiet.
Jag har fått mitt skåp insparkat, jag har fått kommentarer om mig inristade i skolbänkar, jag har fått hånfulla och elaka kommentarer slängda i ansiktet, suddgummi och papperstussar kastat på mig i klassrummet o.s.v och jag har alltid, alltid levt med en klump i magen inför tanken på att behöva gå till skolan.
Många minns sin skoltid som kul, förutom möjligen de obligatoriska kärleksbekymren som satte käppar i hjulen ibland.
Jag? Jag minns rätt lite av min skoltid överhuvudtaget. Det finns inte så mycket värt att minnas förutom känslan av utsatthet.

Och även efter skoltiden fortsatte jag i många år att leva med en helt sinnessjuk osäkerhet. Jag ville inte möta någon av idioterna på stan, inte på krogen, inte någonstans. Och jag levde länge med rädslan att alla människor skulle se mig så som de tydligen gjorde. Mobbingen påverkade mig i över 20 år. Fatta. Över 20 år!

Nu har jag egna barn, och jag lovar och svär... de kommer ALDRIG att råka ut för samma saker som hände mig, eller samma saker som händer Emma, Daniel eller något annat av de 100.000 barn som varje dag vill slippa gå till skolan av rädsla för att bli kränkta IGEN, och IGEN och IGEN.

Det får famimej vara nog nu. NU!


Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

smultronpaj sa...

Jag håller med. Det är helt jävla sinnessjukt. Det får bara inte gå till på det här viset. Hur kan man som rektor eller dylikt sitta och urskuldra sig på det viset när sanningen är så uppenbar. Erkänn att ni har gjort fel. Be offret om ursäkt och börja jobba hårt för att få bort mobbingen.

Det kan inte vara så jävla svårt.

Som förälder blir man ju mörkrädd. Hur ska man kunna skydda sina barn om man inte kan lita på att skolan gör vad de ska?

Dessutom. Baren är inte snälla, men de värsta skurkarna är nog ändå de vuxna, som inte tar sitt ansvar.

Lilla Jag sa...

Som TUR är så är lagstiftningen på området strängare sen den nya barn- och elevskyddslagen som trädde ikraft den 1 april i år. Skolorna lär få det tufft framöver. Hittills så har tre skolor fått plikta med ganska saftiga skadestånd eftersom de inte uppfyllt lagens krav.

Anonym sa...

Visst är det jobbig läsning... man blir så arg. Och frustrerad. Och ledsen. Ingen ska behöva genomgå sådant helvete som t.ex. Emma gör.

Anonym sa...

Mesigheten breder ut sig över Sverige. Tyvärr.
Men ja, nu är det nog!

Anonym sa...

Min son blev stucken av nålar av bakomvarande kille i syslöjden, läraren brydde sig inte ens.
I måndags blev han utknuffad i vägen framför skolbussen av en annan kille. Idag är det måndag igen...vad händer?

Allt under det att skolan påstår att ingen mobbing förekommer!