På tal om drömmar...

I natt drömde jag att jag började en franskakurs, och fick min gamla högstadiefransklärare som lärare igen. Skräck!
I alla fall var vi bara två på kursen som ägde rum i ett bibliotek. Första uppgiften var att lista ut vad "tandkräm" heter på franska. UTAN att få använda internet. Herregud vilken terror!!! Ganska märklig uppgift också, men när just den läraren ger en uppgift så gör man den...

I alla fall så funderade jag länge och väl och letade i böcker, men kunde inte hitta ordet. Men så plötsligt kom jag på att tandborste i alla fall heter brosse à dents, så jag skrev ner det med tjock svart tusch på ett papper i hopp om att komma på ordet för tandkräm på det viset. Jag minns att jag redan i drömmen var lite förvånad över att ha kommit på brosse à dents, och i morse var jag tvungen att kolla upp det i ett lexikon. Jag har hittat på ord förut i drömmar, så man vet aldrig... men märkligt nog så var det helt rätt den här gången.

Sånt får mig att undra hur mycket konstigheter som finns lagrade i hjärnkontoret. Uppenbarligen en hel del, men hur mycket? Det hade varit kul att veta.

Förresten så heter tandkräm dentifrice, men det kom jag aldrig på i drömmen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Själv har jag övergått till att drömma pinsamma erotiska drömmar :O Men alltid tillsammans med min sängkamrat och det är ju i alla fall på rätt spår...

vandrarvild sa...

hem hem... annars vet jag ju en som har en drömtydarblogg. nämligen jag själv!