Jävla tidningar

Igår på tåget hem läste jag nyheter i mobilen och fastnade naturligtvis på artikeln om de drunknade romska flickorna i Italien.
Jag tänkte att det inte KAN vara möjligt att människor så totalt ignorerar rop på hjälp och ignorerar döda människor bara för att de är romer, men jag är också sådan att jag gärna vill tro att tidningarna intresserar sig för verkligheten och att det finns någon slags journalistisk integritet som gör att man som skribent försöker se lite djupare än bara en rubrik.

Mina förhoppningar när det gäller journalistik är förmodligen alldeles för stora, men som tur är så hade Aftonbladet (och rätt många andra tidningar) helt fel i det här fallet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

GIS-mormor sa...

Om det ändå hade varit så väl att man hade kunnat uttrycka det så att de hade helt fel. Nu tror jag att det är ren och skär spekulation från sensationspressens sida. De var från början ute för att skapa sensation och sälja tidningar - det är inte samma sak som att ha fel.

Personligen vågar jag aldrig tro på det som står i dessa tidningar. Det är skrämmande vilka reaktioner de skulle kunna få igång med sin "journalistik".