Obduktionsbilder på nätet

Via The Pirate Bay kan man ladda ner förundersöksprotokollet från Arbogafallet där två barn mördades. Protokollet innehåller bl.a. obduktionsbilder och många rasar naturligtvis mot att dessa bilder sprids över nätet.
Det är lätt att peka finger och skylla på TPB, men frågan jag ställer mig är snarare: Varför valde inte tingsrätten att sekretessbelägga protokollet? Hur tänkte de när de gjorde bedömningen att protokollet (inklusive obduktionsbilderna) ska vara offentlig handling? Som vem som helst kan begära en kopia av?

Det är tragiskt att bilderna sprids, och jag skulle säkert reagera precis som pappan om det hände mig. Och TPB kan säkert lastas för många mindre bra saker, men det är trots allt inte deras fel att offentlighetsprincipen finns och används.

AB, Same same but different


Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

PGW sa...

Det undrade jag också. Är det brukligt att obduktionsbilder är allmän handling så?

listoplisto sa...

Visst verkar det märkligt? Det är tydligen så att det krävs väldigt speciella skäl för att få sekretessbelägga information, men man kan ju tycka att det kanske vore motiverat i det här fallet.
De som är mer insatta i offentlighetspricipen säger att det finns tonvis av liknande obehagligt material att hämta ut som offentliga handlingar... och det stämmer säkert.