Medbestämmande in absurdum?

Under några års tid har jag hört av vänner med barn i skolåldern att det läggs en helt annan typ av ansvar på barnen i skolan numer, att det är betydligt mer "lägg upp arbetet som det passar dig bäst", inom vissa givna ramar. Inte "gör det här, det här och det här till på onsdag" som det var när jag gick i skolan.

Jag kan se fördelar med att barnen tidigare får lära sig att ta ett visst eget ansvar över sin inlärning. Jag kan också se fördelar med att barnen får ett ökat medbestämmande och får lära sig att man kan ha inflytande fast man är liten. Men jag tänker att det nog har gått för långt när barn i årskurs fem ska få välja vilka favoritkompisar de vill hamna i samma klass som, när gamla klassen måste splittras.
Eller okej, jag kan se vissa fördelar med det också, så länge det sköts på ett vettigt sätt av de vuxna som faktiskt bestämmer... men någon får gärna förklara för mig på vilket sätt det är försvarbart att be barnen lista vilka de helst INTE vill gå med.

Skolchefen ursäktar sig med att det nog handlar om ett olycksfall i arbetet. B-U-L-L-S-H-I-T säger jag. Det kan aldrig vara ett "olycksfall i arbetet" att aktivt låta eleverna välja bort klasskamrater.
Däremot säger det kanske en del om den syn (eller det synfel) man har när det gäller barn och bristen på förståelse för hur viktigt det är för de flesta i den åldern att känna sig normal, vanlig och som en del av gruppen. Och ja, visst finns det de som redan på mellanstadiet vill vara annorlunda, men jag vågar nog påstå att INGEN elvaåring uppskattar att bli utröstad från sin gamla klass på Robinsonvis.

Kerla berättar i sin blogg om hur samma typ av val gick till på hennes barns skola

Under den månad som valet pågick för mina barn pågick mycket mellan barnen. "Om du gör det och det så väljer jag dig" etc. De barn som var oroliga och vistte att de kanske inte skulle bli valda mådde ganska dåligt. Dessutom så kan man då tracka andra - "ingen kommer att välja dig för du är så ful, dum och dampig". Maktspel på skolgården kan vara obehagligt och sånt här bäddar för mobbning
Kan NÅN lärare vara omedveten om att det är precis detta man plockar fram med sådana val? Som sagt, det är superbra att man lär barn att ta ansvar och vara delaktiga. Men det finns gränser för vad barn i vissa åldrar klarar av att göra på ett vettigt sätt.





Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 kommentarer:

PGW sa...

Men himmel händer sånt här på FLER ställen? Jag trodde det var bara en lärare som plötsligt fått totalt hjärnsläpp?!

listoplisto sa...

Jag kollade runt lite bland de som bloggat och kommenterat kring detta, och det verkar i alla fall inte vara särskilt ovanligt att ungarna får välja sina favoriter...

PGW sa...

Men det låter ju helt galet? Vilken arbetsplats skulle kunna göra något sådant här utan att de hamnade i arbetsdomstolen eller åtminstone i en ändlös konflkt med facket?

Anonym sa...

Klickade mig hit ifrån familjelivs blogg forum.
Riktigt fin blogg!

Håller med dig totalt i detta inlägg!

ha de gott!

Carro sa...

Kom hit via ett knapp-tryck från FL´s sida. En intressant blogg väl värd att besöka fler gånger. Lägger till dig i min favoritlista :-)

Trevlig helg!

Gealach sa...

Något liknande minns jag att vi fick göra i sexan inför sjuan. Nu gjordes en helt annan indelning sedan i alla fall, men jag minns att vi fick skriva önskemål, så det här är nog absolut ingen unik händelse.

Karriärmamman sa...

Det finns ju faktiskt en lagstiftning som ska motverka sånt här i skolan... Hade det rört mina barn hade jag anmält händelsen till skolinspektionen.

Anonym sa...

Håller med Karriärmamman. Jag hade anmält OCH utdelat pungsparkar. *visslar*

Hemliga damen sa...

Jag blir så trött. Håller så klart med övriga kommentatorer, det låter som ett skämt helt enkelt.

Anonym sa...

Herregud. Det är ju fruktansvärt. Hur fan tänker folk.

Lenox sa...

intressant blogg du har här.

jag anser att det här med medbestämmande och delaktidghet och inflytande hos barn, många gånger måste handla om indirekt inflytande. DVS att jag som lärare tolkar det jag ser och formar verksamheten utifrån det.

Det är naturligtvis inte riktigt så "enkelt" när barnen blir äldre eftersom de då måste ges möjlighet och redskap att säga vad de själva vill och få möjlighet att träna på det. Jag tror dock att vi vuxna måste se till att deras val inte får allt för stora jobbiga konsekvenser för barnet eftersom det då kan hända att de inte vågar lite på sin förmåga att fatta bra beslut.

Ja jag får erkänna att jag mest funderat kring hur inflytandet ser t när det är mycket små barn det handlar om.