Vilda västern

Kära dagbok. Idag på jobbet pratade vi om skolbranden och knivmordet som hände häromdagen här i lilla lugna Kiruna. Sedan pratade vi lite om de överfall och våldtäkter som hänt det senaste halvåret, och hur irriterande det är att man ska behöva oroa sig för att bli överfallen när man till exempel är ute och promenerar. Sedan pratade vi lite snusk och sex och fortkörning och hur man lämpligast hämnas på polisen för att man fått fortkörningsböter.

Resten av arbetsdagen gick åt till funderingar om varför det finns en plats som heter Rensjön och hur det skulle se ut om det låg en hel hög med postbilar i en sjö (fråga inte...)

Sedan åkte jag hem från jobbet. Det är härligt att komma hem till sin familj efter en lång arbetsdag. Inte riktigt lika härligt att komma hem och upptäcka klistermärket som är intryckt i Wii-konsolens CD-öppning.

Mest givande idag var kanske den ekonomiska diskussionen med femåringen efter klistermärkesincidenten. "Jamen om den går sönder så kan vi ju köpa en ny", sa hon glatt.
Som en riktig mönstermamma ljög jag och sa att man måste spara ihop en hel skattkista full med guldtior för att kunna köpa ett nytt spel och att det skulle dröja ungefär till hon är 40 år innan skattkistan är full. Det var förstås inte helt uppskattat ("määääh, jag vill ha spelet när jag är FEM år"), men jag vill gärna tro att jag öppnade en ny dimension av tänkande hos henne idag. Nu kan jag snart börja föra in begrepp som "sugar daddy", "oljeshejk" och "det är inte alls fel att gifta sig för pengar, bara man får ett platinakort på köpet".

Sedan funderade jag lite på hur man får barnen att inse att det inte är någon bra idé att ta sönder saker hela tiden. Karriärmamman föreslog blodshämnd, leksak för leksak. Du tar sönder en, då gör jag också det. Jag måste erkänna att tanken tilltalar mig. Förutom den rena njutningen i att få vara arg och ta sönder saker så är det ju ett relativt enkelt sätt att uppnå städade barnrum, för det dröjer nog inte mer än en vecka eller två innan alla leksakerna är slaktade.

Jag tror jag ska börja med att bryta benen av någon av leksakshästarna... det är i alla fall ingen idé att slita benen av någon av Barbiedockorna, för de är redan avslitna och används som tuggben av treåringarna... voff voff.


3 kommentarer:

Karriärmamman sa...

HÄMND - I tell you!! HÄMND!!

MOHHAHAHAHAHA

Jag älskar mina barn.

Corundum sa...

Haha! I like it!

En morgon vaknar någon stackars unge med ett avhugget plast-hästhuvud i sängen... :P

/jag.
ordensmakt.blogspot.com

listoplisto sa...

...insmetat med ketchup ;-)