Reklam schmeklam

Oftast avskyr jag reklam, men det händer att jag uppskattar välgjorda reklamkampanjer av olika slag. Då får de antingen visa vad de verkligen handlar om, eller ha en kul twist som gör att det blir lite skoj men man ändå fattar vad det handlar om.

Apoliva lyckas inte med något av detta, men de lyckas göra så att folk retar upp sig på att modellen ser död ut och det skapas pinsamma Facebookgrupper till höger och vänster, för och emot Apoliva och "Apolivamonstret".

Jag tror inte det finns nån som via reklamen fått något slags bild av vad Apoliva har för produkter eller vad de är bra för. Det kan vara bildäck, hudvård eller ekologiskt kött. Ingen vet och ingen bryr sig, för det är roligare att leka att man är fem år och låtsas bli rädd för en blek modell. Då blir det ju en snackis, och så blir man "delaktig" i nånting.

Helt klart är i alla fall att många fler kommer att stanna till när de ser varumärket Apoliva på Apoteket nästa gång. Varumärket är definitivt stämplat i folks huvuden nu, så det får väl kanske kallas en väldigt lyckad kampanj?

Mest svenskt av allt i denna märkliga ickehistoria är nog ändå att Apoteket faktiskt skickar ut sin varumärkesdirektör för att gjuta olja på vågorna

Vår avsikt har aldrig varit att man ska bli rädd. Det är ett sätt att dramatisera det svenska vädret och visa att det är annorlunda och påverkar hyn
Allvarligt... i min drömvärld hade nog varumärkesdirektören snarare gått ut i media, garvat och sagt nåt i stil med
Mohahahaa, nu glömmer ni i alla fall aldrig Apoliva, det bästa för hyn. Finns att köpa på Apoteket, skynda dig dit innan det tar slut!
...eftersom typ alla går med i typ alla grupper på Facebook utan en millisekunds tanke. Det behöver inte betyda att 100.000 personer faktiskt ÄR rädda för tjejen i Apolivareklamen *skickar över Facebook for dummies till Apoteket*. Folk i allmänhet har inte tid med sånt, de har fullt upp med att vara rädda för spindlar, invandrare och homosexuella.

Men nä... det är som sagt Sverige. Snart dras den väl in och nån chef får avgå för att det blivit lite upprörda känslor, och så får vi invänta Facebookgrupperna "Vi som saknar Apolivamonstret" och "Apolivatjejen är borta, äntligen kan jag sova på nätterna igen"





Andra som bloggat om detta: A lad insane, Rolf van den Brink, lord Fredruk, Gealach, Mollys blogg, Mad world

3 kommentarer:

Sussie sa...

Det här läste jag:
– Vår ambition med filmen och med annonserna är att skapa en tydlig ökning av kännedomen om Apoliva säger Tobias Ekros, chef för enheten Egna Märkesvaror som ingår i Sortiment & Inköp. Efterkonstruktion eller inte men OM det var deras mening från början så var det ju lyckat. Kanske mer politiskt korrekt att prata (öppet) om vädret...

Morran sa...

Tack, gud va skönt, nu slapp jag säga nått !

Jag håller med dig !

Malin sa...

Måste bara skriva att jag älskar din blogg! :-D