Z i ord och andra stavningar jag hatar...

Okidoki... konstaterande: Folk kan inte stava. Antingen så är dyslexi en smittsam sjukdom eller så får man helt enkelt inte lära sig att stava i skolan längre (säger jag och låter som att jag är en 63 år gammal svensklärarinna som heter Britta).

Depretion, deprission, deprissition... you name it. Ordet depression kan tydligen stavas på väldigt många olika sätt.
Likaså diskussion... eller man kanske ska skriva diskution så att alla förstår ;-)

Och z? Finns det en bokstavsräknarsnubbe någonstans som har kommit fram till att bokstaven z används alldeles för lite och därefter skickat ut massiva undermedvetna signaler till folk för att få dem att använda z mer? Och var det verkligen så här han ville att det skulle gå till?!?
Min hatlista:
- Kramiz (får mig att vilja spy)
- Fnizz (halkar omkring i spyor på golvet)
- Puzz (gurgel... drunknar i spypölarna)

Och ja, jag ÄR en språkpolis... and proud of it ;-)

7 kommentarer:

Sophie sa...

Då måste du kunna berätta för mig att folk förstår/kan läsa/stava namn som Philip. Men när det kommer till Sophie så verkar PH inte betyda F något mer och det är knappt någon som stavar rätt... FÖRKLARA! Att jag heter med ph är inte något slags snobberi, utan pappa valde namnet och mamma stavningen för att de inte bara skulle vara 4 bokstäver. Zådezå...

Anonym sa...

*asg*

Nu skrattar jag så tårarna gråter (medveten felskrivning).

Från en språkpolis till en annan, avskyr när folk stavar fel...men det där med kramiz måste ha med ngt annat att göra, för mina underarmshår krullar sig när någon skriver det, och den personen har genast fått en block. Det är INTE gulligt, och det är framför allt inte gulligt från karlar i 40-årsåldern..så klargjort, inget mer kramiz och sånt crap!

Sophie: Hur uttalas sophink då? ;o)

Lilla Jag sa...

Och glöm för all del INTE kjam, kompiz, juh....samt alla dessa särskrivningar - JAG BLIR GALEN!!

Sophie sa...

Plättlätt! Du följer bara exemplet ovan: sop hink!!

Anonym sa...

Jag stör mig inte så mycket på att folk inte kan stava, för det är ett faktum jag lärt mig läva mäd för länge sän. Däremot tycker jag det är så jävla fult när man döper ungar till typ Baltazarr och Äjmy ... Bara för att göra namnet "speciellt". Usch!

Anonym sa...

Sophie: Ska jag sär skriva det el ler ut tala det soffink? =)

Sophie sa...

Sär skriva!! Det tar bort alla miss förstånd!!