Banta med intuition

Okej.. jag är kvinna och överviktig, alltså ett eftertraktat villebråd för de s.k. damtidningarna och deras bantningsartiklar. Visserligen har jag med åren lärt mig att oftast skratta åt eländet, men det gör så ont när skärvorna regnar i glashuset, så jag ska inte vara för kaxig ;-)
Man vet ju aldrig, nångång kanske det är en riktig mirakelmetod de skriver om...

I alla fall... jag läste nyss en sådan damtidning och fastnade naturligtvis i artikeln "Banta med intuition".
Det var en artikel om intuitivt ätande, den revolutionerande metoden som faktiskt funkar (i det här läget låtsas vi inte om att alla vet att det är mer sannolikt att läkarvetenskapen hittar en mirakelmetod innan damtidningarna gör det).

Så, vad innebär intuitivt ätande, och varför är det så (tydligen, enligt artikeln) att kvinnor som äter intuitivt har lägre BMI än andra kvinnor som t.ex. ananasbantar, enbart käkar selleri eller dricker äckliga pulverdrycker?
Ja, det är inte svårare än det låter. Intuitivt ätande = ät när du är hungrig, sluta när du är mätt.
En bantningsmetod så revolutionerande att det skrivs böcker och skapas webbsidor om den. Ööh?

Enligt den amerikanska dietisten Evelyn Tribole är det en effektiv metod, men svår att lära sig.
Artikeln fortsätter med listan "10 intuitiva steg" (gjord av Tribole), där första steget säger:"Släng alla bantningsböcker du har köpt!"

Glömde jag nämna att Evelyn Tribole har skrivit en bok om "metoden", och även startat en webbsida?
Alldeles osökt kommer jag att tänka på första budordet: "Du skall inga andra gudar hava jämte mig" ;-)


Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

vandrarvild sa...

vilket helt och totalt osökt får mig att tänka på ett möte jag var på, för ett företags om påstod sig INTE vara ett pyramidföretag.

de sa nämligen "Prata inte med dina vänner om det här, de kommer bara säga att det är ett pyramidspel men det är det inte!" och jag undrade ju givetvis varför de INTE ville sprida sitt företag till fler människor.
och nej, jag vet inte varför jag kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg.


men att banta med intuition funkar nog inte eftersom många inte har nån koll på sin intuition. Så först måste man börja meditera mer, lära sig lyssna på sina signaler och budskap - har hon möjligen skrivit en bok om det med? *hehe*

vandrarvild sa...

och när man känner sig fetare än vanligt(för vardagsfettet(när man inte tänker på det alltså) får man ju dras med, haha) så brukar jag roa mig med vetskapen om att hjärnan behöver fett för att funka; annars blir man bokstavligt talat korkad.

fatta så SMART man är då då! *hahaha*

Lilla Jag sa...

Men guuuud *S*. Jag läste "analbantar"!! *asg*

Jag har nog ätit för lite fisk!!

Sophie sa...

Men då ska du smrfa in på min sida och få ett 100%-igt bantingstips som är helt osvettigt... Jag har länge tänkt att delge det. Nu är det dags...

Anonym sa...

Det skulle inte finnas nån bantningsindustri om vi hade lärt oss "äta-tills-vi-är-mätta". Vi får lära oss som små att äta upp även om magen spricker redan.
Vilken vuxen kan motstå fikabröd? Man försöker och urskuldar sej med att "idag ska jag synda". Tja, jag vet värre synder.

Inrtressant metod tycker jag!

Anonym sa...

Hej!
Såg dina kommentarer om "intuitivt ätande". Jag har inte sett artikeln i damtidningen men jag har läst Triboles bok och den handlar inte alls om bantning (=dra ner på kalorier).(typiskt att en damtidning skulle tolka det så...suck...). Om du kollar på Triboles hemsida kommer du att se en länk till en studie som publicerades för några veckor sedan, som visar att bantning aldrig funkar för de flesta! Tribole är helt emot bantning i dess vanliga betydelse, vilket står i förordet i hennes bok. Jag rekommenderar den varmt och hoppas att du kan läsa den någon gång. Budskapet är positivt!!!!