Rondell for dummies (REAL dummies)

En rondell ÄR faktiskt precis som vilken annan korsning som helst, bara liiiiite liiiiite annorlunda.
Du tanten i den blå bilen i går... minns du innan den där korsningen blev en rondell? När du skulle svänga höger så är jag HELT säker på att du använde blinkers, eller hur? SÅ VARFÖR BLINKAR DU INTE NU NÄR DU SKA SVÄNGA HÖGER???? Miffo.
Och du då... mannen i den grå Saab:en. Om du stannar upp (dock inte i rondellen, tack!) och funderar lite, känner du då att det finns någon logik i att blinka vänster genom hela rondellen, ÄVEN när du svänger ut ur den... från innerfil? Berätta gärna vad du kommer fram till.

Det är ju så förbannat enkelt. Rondell = korsning, fast med skillnaden att man bara kan svänga höger för att komma ur den.
Svänga höger => blinka höger.
Några frågor på det?

5 kommentarer:

Blue sa...

Dom kanske hade varit i Norge nyss där det är helt andra blinkningsregler i rondeller än här? :)

F.ö. har vi bråkat rondeller på jobbet så det bara osar, och för att lösa det hela dubbelkollade vi, ta med denna broschyren och dela ut den i rondellen:

http://www.vv.se/filer/publikationer/cirkulationsplats.pdf

*ler*

Anonym sa...

Jaaaa, jag har läst den. Önskar bara att några fler hade gjort det ;-)

Lilla Jag sa...

Oh, tack för tipset!!Jag som trodde det var ok att parkera i rondeller...jag menar, Carola gör ju det....

bengt sa...

Passa på att också lära ut hur högerregeln fungerar.
Skulle det inte innebära vissa hälsorisker så skulle jag tillämpa den fullt ut.

Anonym sa...

Heja rondellregler! Jag brukar hytta med näven när jag kör. Har ofta önskat mig en megafon på taket av bilen. Hur ska jag annars kunna uppfostra mina medtrafikanter? Va?! ;-)